De Volkeraksluizen, ten westen van Willemstad, zijn gebouwd als onderdeel van het Deltaplan. In het Volkerak moest een secundaire dam aangelegd worden om de Oosterschelde en het Haringvliet af te kunnen sluiten. Door de afsluiting van het Volkerak, die in 1969 was gepland, zou echter ook de een belangrijke scheepvaartroute tussen Rotterdam / Duitsland en Antwerpen / Frankrijk worden geblokkeerd. Daarom werd besloten om in de aan te leggen dam een sluizencomplex te bouwen.
In 1964 werden de eerste twee binnenvaartsluizen gebouwd. In 1977 werd het complex naar net noordwesten uitgebreid met allereerst een extra sluis voor de binnenvaart, een inlaatsluis en tot slot een afzonderlijke recreatiesluis. Over de nieuw aangelegde sluizen waren voordien wel reeds bruggen gebouwd: een vaste brug en een dubbele beweegbare basculebrug over de zuidelijke sluis voor de beroepsscheepvaart. Ten zuiden van de sluizen zijn diverse dienstwoningen en een werkplaats annex opstelplaats voor de noodstroomvoorziening en ondergelegen atoomkelder. Aan de zuidoever van het Volkerak ligt bij het begin van de sluis een uitkijktoren, met daaronder een opslag voor de reserve-schuiven. Daarnaast is omstreeks 2012 een nieuw sluiswachterskantoor gebouwd; het oude sluiswachtershuis tussen de oostelijke en de middelste sluis is kort daarna gesloopt. Op enige afstand van de sluizen aan de zuidoever bevinden zich nog een kantoor en een deurenopslag / werkplaats. In 1988 werd het complex vermeld in het Guinness book of records als grootste binnenvaartobject van de wereld.
De beroepsvaartsluizen hebben elk een lengte van 325 meter en een breedte van 24 meter. De sluizen zijn opgetrokken in beton en zijn elk voorzien van vier paar stalen deuren; twee paar voor eb- en twee paar voor vloed.